Yleistä kuvien käytöstä

Mikä kreditiksi?

Toimituksellisessa käytössä Lehtikuvasta ostettujen kuvan yhteydessä tulee ilmoittaa lähde eli credit, byline, copyright... rakkaalla lapsella on monta nimeä. Kuvan bylinessä on kerrottava vähintään Lehtikuvan ja mahdollisen kansainvälisen kuvatoimiston nimi. Tieto kuvan tekijänoikeudesta on merkittävä aina joko kuvan välittömään yhteyteen, tekstin kirjoittajan yhteydessä tai esim. kirjassa luettelona. Saat tiedon kuvatoimistoista Tekijänoikeushuomautus-kentästä ja kuvaajan tiedot Valokuvaaja-kentästä.

Lyhennettä LK ei saa käyttää.

© Kuvaaja / Kuvatoimisto / Lehtikuva (esim. © Liu Jin / AFP / Lehtikuva)

© Kuvaaja / Lehtikuva (esim. © Vesa Moilanen / Lehtikuva)

Miksi markkinointikäyttöön on hankittava etukäteen lupa?

On syytä tarkistaa, että kyseinen kuva on mallivapaa, läheskään kaikkia kuvia ei voi käyttää markkinoinnissa. Julkisuuden henkilön kuva ei koskaan ole mallivapaa, vaan lupa kuvan käyttöön on kysyttävä henkilöltä itseltään. Myöskään logoja tai muita tuotemerkkejä ei saa käyttää lupaa kysymättä. Uutiskuviin toimituksellisessa käytössä ei useimmiten tarvitse lupia.

Mikä on kuvan markkinointikäyttöä? Onko kirjan kansikuva markkinointikäyttöä?

Kirjojen sijoittuminen akselilla toimituksellinen/markkinointikäyttö vaihtelee eri maissa. Lehtikuva pitää kuvan julkaisua kirjassa, mukaanlukien kirjan kansi, toimituksellisena käyttönä, joten sitä varten kuvan ei tarvitse olla mallivapaa.

Mallivapausasia on hieman epäselvä! Voiko kasvien kuvia käyttää mainoksissa?

Periaatteena on se, että kuvissa esiintyviltä tunnistettavilta ihmisiltä ja esineiltä täytyy saada lupa, jotta kuvaa voi käyttää markkinointitarkoituksessa. Kasvien kohdalla ei juuri voida puhua tunnistettavuudesta, joten niitä voidaan käyttää markkinointiin.

Kun kuvassa esiintyvä ihminen antaa luvan kuvan markkinointikäyttöön, Lehtikuva merkitsee kuvalle Model released -merkinnän. Kuvassa olevien esineiden omistaja tai erityisesti design-tuotteiden ollessa kyseessä suunnittelija tai valmistaja voi antaa luvan markkinointikäyttöön joka Lehtikuvassa merkitään Property released -kenttään.

Erityisesti esineiden kohdalla käytännöt maailmalla ja Suomessa ovat kuitenkin vaihtelevia. Yleensä Property released -merkintään on syytä kiinnittää huomiota vain, jos esine on kuvassa selkeästi pääasia.

Jos kuvalla ei ole mallivapautta, voi asiakas sellaisen itse oma-aloitteisesti hankkia! Ota silloin yhteyttä myyntitiimiisi Lehtikuvassa.

Mikä on kuvan manipulointia ja mikä käsittelyä?

Kuvan syväystä tai sävyjen säätöä ei tulkita manipuloinniksi. Manipuloinniksi tulkitaan kuvan sisältöön kajoaminen, esim. jos vaihdetaan Leijona-joukkueen paitoihin kissimirrin kuvat. Tälläiseen manipulointiin on lupa kysyttävä joukkueelta itseltään.

Ladataan...

Lataus alkaa pian. Älä sulje tai päivitä selainikkunaa, koska muuten lataus voi keskeytyä.